Flora intestinală, adică totalitatea speciilor bacteriene din intestin,  are un rol fundamental în menținerea sănătății organismului pentru că este implicată în foarte multe procese precum prevenirea înmulțirii microorganismelor patogene, funcționarea celulelor intestinale, răspunsul sistemului imunitar sau sintetizarea vitaminelor și a hormonilor. 

Astfel că orice dezechilibru produs la nivelul florei intestinale poate declanșa sau agrava simptome sau boli grave: de la probleme gastrointestinale ca balonarea sau constipația la afecțiuni inflamatorii cum este boala Crohn, la sindrom de intestin iritabil, sindrom metabolic sau de oboseală cronică, și până la boli autoimune și tulburări neurologice.

Odată înțeleasă importanța sănătății florei intestinale pentru starea noastră de bine, trebuie să conștientizăm care sunt obiceiurile care ne mențin sau, din contră, ne deteriorează sănătatea intestinală. Pentru că intestinul are o capacitate extraordinară de refacere, iar bacteriile se înnoiesc o dată la fiecare 36 de ore, sunt câteva reguli de care ar trebui să ții cont pentru menținerea echilibrului florei intestinale.

Obiceiuri care îți afectează flora intestinală

Adela Barbu, biolog cu supraspecializare în microbiologie și doctor în genetică moleculară, a enumerat câteva dintre obiceiurile care ne afectează flora intestinală și pe care care ar fi bine să le conștientizăm și apoi să le corectăm.

  1. Consumi multe fructe și legume din import.  Consumul de fructe și legumele este foarte important pentru menținerea stării de sănătate, dar cele care provin din import, vin cu microflora specifică acelei zone, care nu este compatibilă cu a noastră și care poate dezechilibra flora intestinală. Încercă să consumi cât mai multe fructe și legume din producția locală, respectând în același timp ciclul natural de creștere al acestora.
  2. Consumi alimente “uitate” în frigider. Alimentele ținute mult timp în frigider își pierd calitățile nutritive. Dacă mânânci mâncare preparată cu 1-2 zile în urmă, încălzește-o foarte bine (70 grade). 
  3. Mănânci când ești stresat. Flora intestinală se modifică în funcție de emoțiile pe care le ai. Dacă ai avut o zi grea, stresată, nu mânca mult și greu. Pentru că organismul nu este capabil să producă enzimele și hormonii necesari pentru a digera o masă bogată.
  4. Mănânci când esti supărat. Același lucru ca atunci când ești stresat. Dacă ești supărat, amână masa până te simți pregătit să te bucuri așa cum trebuie de mâncare.
  5. Mănânci pe fugă. Adică nu te bucuri de mâncare, nu conștientizezi că mănânci. Mănânci în picioare, în fața calculatorului sau televizorului.
  6. Nu mesteci. Mănânci repede ca și cum ar fi ceva de care trebuie să scapi repede și înghiți fără să mesteci. Digestia începe în cavitatea bucală așa că asigură-te că mesteci bine și îndelung.
  7. Mănânci mult. Tocmai pentru că nu te așezi la masă, nu mânânci conștient și te grăbești, există riscul să mănânci mai mult decât ai nevoie.
  8. Mănânci seara foarte târziu. În timpul somnului, corpul începe procesele de detoxifiere. Nu îi da să digere pentru că are altă treabă.    

“Intestinul are o capacitate extraordinară de refacere, o dată la 36 de ore se înnoiește. Prin emoții pozitive, poți să-ți repari corpul. Sănătatea noastră pleacă de la gândirea noastră, iar gândirea noastră este modulată de flora intestinală”, conchide Adela Barbu.

Flora intestinală. Evaluare

Analiza florei intestinale poate oferi multe informații despre starea de sănătate a unei persoane. Evaluarea florei intestinale poate ajuta la configurarea unor tratamente personalizate care să elimine sau cel puțin să amelioreze simptome supărătoare, dar este și un instrument în medicina de prevenție.

Top