Nu te simți bine după ce mănânci pâine sau suspectezi că ai sensibilitate non-celiacă la gluten? Poți verifica acest lucru rapid printr-un test de dozare a anticorpilor IgG. Eliminarea din dieta zilnică a pâinii sau a produselor care conțin gluten nu ar trebui făcută însă înainte de a ști cu singuranță că această proteină nu este bine tolerată de organismul tău. Asta pentru că cerealele asigură o serie de nutrienți de care nu este bine să te lipsești decât dacă, într-adevăr, reprezintă cauza unor probleme de sănătate. În plus, poți avea surpriza să elimini pâinea din dietă, iar cauza problemelor tale de sănătate să nu fie glutenul, ci drojdia. Adică să ai, de fapt, o sensibilitate alimentară la drojdie.  

Alergia alimentară întârziată sau, mai simplu spus, sensibilitatea alimentară la drojdie este destul de frecventă, chiar dacă nu fel de întâlnită ca alergia întârziată la gluten. Toate variantele de testare ImuPro analizează reacția la drojdie.

În cazul obiectivării, prin intermediul unui test, a acestui tip de sensibilitate alimentară, pe lângă drojdie, din dietă trebuie eliminate și alte alimente, care ascund drojdie. În plus, pentru că drojdia este o sursă bogată de vitamina B, trebuie identificate cu atenție acele alimente care să asigure aportul necesar pentru o bună funcționare a organismului.   

Cum identifici alergia alimentară întârziată la drojdie?

În general, alergiile alimentare întârziate nu pot fi identificate decât prin intermediul unui test de dozare a anticorpilor IgG, pentru că, așa cum sugerează și numele, aceste reacții un apar imediat, așa cum se întâmpla în cazul alergiilor imediate (IgE). Răspunsul organismului în cazul unei reacții prin anticorpi IgG poate veni în 3-4 ore sau chiar și în 3 zile. De aceea, este greu de urmărit reacția la un aliment, pentru că nu putem consuma timp de 3 zile exclusiv același produs, pentru a putea identifica dacă un aliment ne face sau nu rău.

Iar în cazul drojdiei este cu atât mai complicat, cu cât ea se găsește în foarte multe alimente.    

Care sunt simptomele alergiilor alimentare întârziate?

Alergiile alimentare întârziate pot favoriza sau chiar reprezenta cauza unor dintre cele mai diverse afecțiuni și probleme de sănătate, prin starea de inflamație pe care o generează sau o menține în organism. Printre cele mai des întâlnite probleme de sănătate și afecțiuni care se asociază cu alergiile alimentare întârziate, se numără:

  • afecțiuni gastro-intestinale (boala Chron, sindrom de intestin iritabil, balonare, constipație, diaree);
  • boli autoimmune (tiroida Hashimoto, poliartrita reumatoidă)
  • dureri cronice (migrene, dureri articulare);
  • greutate excesivă (obezitate);
  • afecțiuni ale pielii (psoriazis, eczeme, dertatită atopică);
  • infertilitate.

Trebuie ținut cont de faptul că un simptom nu se corelează cu un aliment. Asta înseamnă că, de exemplu, laptele de vacă poate cauza balonare în cazul unei persoane, iar în cazul alteia probleme dermatologice, prin instalarea și menținerea inflamației cornice.  Sau, în cazul altei persoane, factorul favorizant sau declanșator al afecțiunilor de piele să fie, de exemplu, avocado sau busuiocul, prin același mecanism al producerii inflamației.   

În plus, pentru ameliorarea stării de sănătate este necesar să fie excluse temporar absolut toate alimentele la care se identifică alergie alimentară întârziată. Iar pentru asta este necesară o analiză de sânge riguroasă ale cărei rezultate să asigure o reconfigurare a dietei, în mod personalizat.        

Ce alimente trebuie să eviți dacă ai sensibilitate alimentară la drojdie?

În cazul unei alergii alimentare întârziate la drojdie, trebuie evitate, pe lângă drojdie, și următoatele alimente care conțin drojdie fie datorită metodei de producere, fie dezvoltă drojdie în mod natural:

  • pâine și produse de patiserie, inclusiv crutoane, prăjituri, cozonac, fursecuri, covrigi, biscuiți;
  • delicatese: maioneză și dressing-uri gata preparate pentru salate, mâncaruri-instant, în special cele vegetariene (de exemplu tartine vegetariene sau supe), trufe;
  • altele: toate tipurile de ciuperci, hrean, oțet (toate tipurile), mâncare la conservă, murături (în oțet sau în sare pentru că în ambele situații are loc un proces de fermentație ce eliberează drojdie), ketchup, sos de roșii;
  • băuturi: sucuri de fructe, must, vin, bere, bere cu malț, șampanie;
  • produse lactate: lapte-acru, chefir, toate sortimentele de brânzeturi cu mucegai;
  • fructe oleaginoase și uscate (prune, stafide, smochine, curmale, caise).

Ca sfat general, pentru că drojdia se folosește pe scară largă în industria alimentară, este recomandatat să citiți de fiecare dată, cu mare atenție, eticheta produselor pe care le consumați, în cazul în care trebuie să eliminați drojdia din alimentație din cauza unei alergii alimentare întârziate.  

În ceea ce privește pâinea, puteți consuma pâine cu maia sau praf de copt.  Asta dacă testul nu a relevat reacție la cerealele cu gluten.

Nici drojdia inactivă, cunoscută mai ales în rândul vegetarienilor ca sursă de vitamina B, nu ar trebui inclusă în dietă în cazul în care aveți sensibilitatea alimentară la drojdie.   

Ce rol are drojdia în alimentație?

Drojdia nu numai că este prezentă în foarte multe alimente, dar este și foarte importantă pentru sănătate pentru că reprezintă o sursă importantă de vitamina B, prin altele. Astfel, în cazul în care trebuie să renunțați la drojdie, trebuie să aveți în vedere surse alternative pentru asigurarea aportului de vitamine din complexul B.

VitaminaDZR pentru un adultSurse
Vitamina B11,1-1,2 mgpâinea, cerealele
Vitamina B21,1-1,3 mglapte, iaurt
Vitamina B314-16 mgcarne, fructe de mare, drojdie
Vitamina B61,3-1,7 mgcarne,pește, lactate, ouă
Vitamina B9400 mcgleguminoase, legume verzi și cereale
Vitamina B121,3-1,7 mgcarnea, pește, lactatele

Pe lângă complexul de vitamine B, drojdia conține și vitamina D și E. De asemenea, are 16 dintre cei 28 de aminoacizi esenţiali și toate cele 18 minerale necesare corpului (calciu, magneziu, fosfor).

Principalele surse de vitamina B

Odată ce ați eliminat drojdia din alimentație, trebuie să identificați surse alternative de vitamina B, mai ales dacă nu consumați carne. Printre alimentele care au un aport mare de vitamina B se numără: orezul sălbatic și brun,carnea și peștele, ficat, fructe de mare, fasole, roșii, spanac, broccoli, varză de Bruxelles, varza Kale, sparanghel, în general legume și frunze verzi, soia.

În cazul în care vă gândiți să luați suplimente de vitamina B, trebuie să citiți cu atenție prospectul pentru că, de obicei, astfel de complexe au în componența lor drojdie.

Top