Ce trebuie să faci pentru refacere floră intestinală? O întrebare pe care o auzim tot mai des. De ce? Pentru că sunt tot mai multe studii care confirmă faptul că de echilibrul florei intestinale depinde buna funcționare a întregului organism.

Și, pe cale de consecință, perturbarea acestui echilibru poate agrava sau chiar declanșa numeroase afecțiuni: de la afecțiuni gastrointestinale, la depresie sau diabet. Și sunt mulți factorii care pot duce la dezechilibru, iar antibioticele sunt numai unul dintre ei. Vestea bună este că există soluții pentru a reface flora intestinală.

„Sunt trilioane de microbi, bacterii, virusuri, fungi, într-o proporție de unu la unu cu celulele din organismul uman, care au un impact fantastic asupra corpului nostru. În toate cercetările recente, microbiomul se dovedește a influența prin axa intestin-plămân, intestin-creier, atât microbiomul pulmonar, adică inflamații, infecții, cât și stările psihice: anxietate, depresie, anorexie, stres. Când apare acest dezechilibru apar probleme intestinale, tulburări de digestie, tulburări de absorbție, constipație, diaree, dar efectele sunt și în alte părți”, a explicat dr. Anca Hâncu, nutriționist la Nutricence și președintele Asociației medicale de Prevenție prin stil de viață sănătos, în cadrul emisiunii Tinerețe fără bătrânețe.  

Flora intestinală are o capacitate extraordinară de refacere, în condițiile în care bacteriile se înnoiesc o dată la fiecare 36 de ore. Astfel, dezechilibrul microbiomului este reversibil, dar trebuie să ții cont de următoarele aspecte:

Refacere floră intestinală. Pasul 1: Învață să citești semnele

Dr. Hâncu a explicat că primele semne ale unui dezechilibru al florei intestinale sunt senzația de balonare și tulburările digestive de tipul constipației și diareei, care pot alterna. Pe măsură ce disbioza devine cronică, pot apărea și depresia, axietatea sau stresul cronic.

Alte simptome care indică dezechilibrul florei intestinale:

  • halena (respirația urât mirositoare);
  • eructații, senzația de arsuri, greață;
  • afte bucale sau stomatita aftoasă;
  • prurit anal și genital, disconfort urinar;
  • stare de astenie, dificultăți de concentare;

Refacere floră intestinală. Pasul 2: Evaluarea florei intestinale

Suspiciunea de disbioză trebuie confirmată printr-un test de microbiom. O astfel de evaluare măsoară calitativ și cantitativ populațiile de bacterii din intestin: E.coli, entrobacterii, enterococcus, bacteroide, lactobacili, bifidobacterii, candida etc.

„Noi, la clinică, facem teste prin care confirmăm suspiciunea de disbioză. Testele măsoară populațiile de bacterii din intestin. Este ceea ce se numește medicină precisă. Avem un rezultat, știm excat ce se întâmplă, și există amestecuri de probiotice personalizate pentru deficiențele pe care le are un pacient”, a explicat dr. Hâncu.

Refacere floră intestinală. Pasul 3: Intervenție țintită, personalizată

Un test de evaluare a microbiomului indică cu precizie probiotecele de care este nevoie pentru a reface flora intestinală. Dacă numărul bacteriilor „bune” nu este cel optim, se intervine țintit exact cu tulpina de care este nevoie.

Pe de altă parte, dacă numărul bacteriilor „rele”, care au de asemenea, un rol foarte important în organism, este prea mare, se intervine pentru readucerea lor în valorile normale.    

Rezultatele testului sunt însoțite de recomandări privind tulpinile care trebuie administrate, dar și de eventuale alte investigații medicale care ar trebui efectuate.

Refacere floră intestinală. Pasul 4: Susținere și prevenție prin alimentație

Alimentația joacă un rol crucial în menținerea sănătății intestinale, inclusiv atunci când urmezi un tratament pentru refacerea florei intestinale. Așadar, asigură-te ca în dieta ta zilnică să introduci cât mai multe alimente care să hrănească microbiomul.  

„Este vorba despre consumul de fructe și legume care aduc fibre de care are nevoie microbiomul. Este vorba de prebiotice, care creează hrana pentru microbiom. Din această hrană se generează metaboliți – acizi grași cu lanț scurt- care sunt de fapt cei care creează emulsia pentru microbiomul intestinal și contribuie astfel la starea de sănătate”, a preciat dr. Hâncu.

Aceasta a explicat că este necesar să mâncâm în fiecare zi 5 porții de legume și fructe, mai exact 3 de vegetale, categorie din care cartoful nu face parte, și 2 de fructe proaspete sau congelate.

De asemenea, din dieta fiecăruia dintre noi ar trebui să facă parte alimente bogate în probiotice. Este vorba de kefir, iaurt, sana, dar și murături.  

Refacere floră intestinală. Pasul 5: Susținere și prevenție prin menținerea stării de bine

Echilibrul florei intestinale depinde de alimentație, dar și de emoțiile pe care le trăim în fiecare zi. Pentru că este vorba de axa intestin-creier, care se influențează reciproc. Tocmai de aceea, pe lângă ceea ce mânâncă, este important și ceea ce simțim.

“Intestinul este impactat de toate emoțiile noastre, iar el dă un răspuns prin producerea de bacterii. De exemplu, produce Escherichia coli, care, la rândul său produce andrenalină. Mediul înconjurător produce stări emoționale. De bine, de rău, de frică, de iubire. Iar asta modifică flora intestinală. Sunt, de exemplu, copiii care nu se simt în siguranță pentru că au frica că nu sunt suficient de inteligenți, de rapizi și așa mai departe. Și ei trăiesc cu frică. Iar frica stimulează dezvoltarea de Escherichia coli, care va produce adrenalină, care le `dictează` să facă ceva: să fugă, să atace sau să nu facă nimic (freeze). Așadar, creierul este interfața dintre noi și mediul înconjurător, dar comunicarea, feed-backul este dat de intestin. Creierul dă ordine intestinului ca să se adapteze”, explică Adela Barbu, biolog cu supraspecializare în microbiologie și doctor în genetică moleculară.

0
    0
    Coșul tău
    Coșul tău este golRevino la magazin